Vyberte výchozí měnu: CZK EUR GBP USD RUB PLN

Servis elektroniky

Vyplatí se odnést přístroj do opravy? 

Pokud Váš přístroj vykazuje nějakou závadu a stojíte před rozhodnutím zda jej svěřit servisu k opravě a nebo raději koupit nový, přijměte prosím několik praktických rad týkajících se této problematiky. Které přístroje se vyplatí opravit a které nikoliv. 

♦ Všeobecně platí pravidlo že sami nejlépe víme, jak nám daný přístroj sloužil než se na něm vyskytla závada. Zda jsme s ním měli od začátku pouze samé potíže a byl více v servisu než doma, nebo zda nám sloužil k plné spokojenosti po několik let bez jediné opravy. Pokud se jedná o bezproblémový přístroj který měl až do dané závady dobrý obraz (televizor či video), určitě není nad čím váhat a je více než pravděpodobné, že oprava takového přístroje se vyplatí. 

Neberme prosím až tak moc v úvahu nějakou akční supermarketovou cenu za kterou bychom si pořídili nový přístroj, nákupem takového neznačkového výrobku z levnější kategorie budeme prakticky vždy zklamáni protože nakonec zjistíme, že ani zdaleka nemá takový obraz jako měl ten náš starší televizor. Navíc i za ten "akční" dáme stejně vždy podstatně více než by stála oprava původního TV. 

TELEVIZORY:
♦ V případě televizorů bychom si hlavně měli uvědomit jaký měl televizor před závadou obraz. Pokud byl již delší dobu obraz mdlý a nekontrastní nebo při přidání kontrastu a jasu se nám obraz rozostřoval nebo dokonce vznikaly červené, modré nebo zelené "vlající praporky" vytrhávající se okolo postav a pod., pak pravděpodobně nemá smysl investovat větší peníze do opravy a je třeba to zvážit, případně se poradit v servisu. Samozřejmě je to těžké posoudit, mnohé závady v obraze neznamenají vždy vadu obrazovky, ale výše uvedené příznaky tomu nasvědčují. 

♦ Naopak vada obrazovky není pokud je obraz různě deformován, je úzký či prohnutý, místo obrazu je pouze úzká čára, vlní se, chybí barva, případně nejde obraz vůbec a pod. V takovém případě jde o vadu v obvodech které je možné často jednoduše a za rozumné peníze opravit. Pokud má nebo měla jinak obrazovka až do výskytu závady dobrý obraz (byť třeba černobílý), určitě se vyplatí televizor odvézt do servisu. Myslím, že není nad čím váhat obzvlášť jedná-li se o značkový přístroj, byly bezproblémové například televizory Grundig, Philips, Panasonic, Sony .... ale také značky jako Goldstar, Samsung, Elekta, OVP, OTF a mnoho dalších. Mnohé z těchto přístrojů mají i po deseti letech mnohdy lepší a ostřejší obraz než některé současné, nové výrobky z levnější kategorie. 

VIDEOMAGNETOFONY:
♦ Pokud jde o videomagnetofony, zde obzvláště platí, že kvalita dřívejších přístrojů je naprosto nesrovnatelná se současnou nabídkou na trhu. Cenový rozdíl mezi dříve prodávanými videomagnetofony a těmi dnešními je velmi markantní a právě proto opravu videomagnetofonu zvažují zákazníci nejvíce, cena nového videa již od 2000Kč je velmi lákavá. Myslet si však v tomto případě, že se vyplatí nákup takového levného ale nového přístroje je bohužel hluboký omyl, zejména v případě, že můj porouchaný přístroj je značkový za který jsem dal před lety 12 a více tisíc Kč. Jsou to například videa Panasonic řady NV-HDxxx nebo NV-HSxxx, Sony, Philips, ale i další. Často se jedná o menší závadu, někdy je potřeba vyměnit nějaký díl a pak může být oprava trochu dražší, ale v naprosté většině se oprava těchto přístrojů vyplatí i kdyby se měla výjimečně pohybovat nad hranicí 1000Kč. Nechápu když někdo do servisu přinese takový kvalitní stroj a hned ve dveřích oznámí že chce opravu do 500Kč protože jinak si půjde koupit nový. Je to velká škoda protože oprava takového stroje by stála možná 5 až 10% z jeho pořizovací ceny a prodloužila by mu život o mnoho dalších let. Osobně jsem také majitelem starších strojů a dal bych i mnohem větší částku za jejich opravu než bych si koupil nějakou čínskou dětskou hračku. Je naprosto logické, že jestliže dnes stojí nový přístroj desetinu ceny toho staršího, tak v přibližně stejném poměru je i jeho kvalita a to především co do konstrukce a použitých materiálů. Je to stejné, jako kdyby majitel několik let starého Mercedesu odmítl zaplatit jeho opravu a raději by si koupil nového Trabanta (tím se nechci dotknout tohoto legendárního vozu). 

♦ Samozřejmě jinou otázkou je, zda se vyplatí přinést do servisu 16 let starý, dvouhlavý Funai či Aiwu a pod. Tyto přístroje mají zpravidla již své za sebou a oprava může být skutečně nerentabilní. Záleží ale na charakteru závady, někdy stačí vyměnit vytahaný řemínek či opotřebovanou přítlačnou kladku, přístroj vyčistit a za rozumné peníze funguje zase dál. I u těchto přístrojů se občas stane že výsledek mile překvapí a mají překvapivě ještě stále velmi slušný obraz. 

♦ Pokud jde o novější videomagnetofony, tak jestliže stál cca od 3000Kč výše tak se pravděpodobně vyplatí jej opravit. Musí si to posoudit samozřejmě každý sám, myslím, že cena za opravu která nepřesáhne cca 20% až 30% z pořizovací ceny přístroje je ještě akceptovatelná. To je ale  teoretická hranice, ve skutečnosti naprostá většina běžných oprav této hranice nedosáhne. 

AUDIO, CD:
♦ Zde je situace oproti TV a VCR již poněkud jiná. Zcela určitě se vyplatí svěřit servisu k opravě značkový přístroj který stál několik tisíc, přístroj který byl zakoupen v TUZEXU ať už jde o značkové autorádio nebo jaký-koliv jiný přístroj. Ceny značkových kvalitních strojů nejsou ani dnes až tak nízké a jejich oprava se v naprosté většině případů vyplatí. 

♦ Jiné je to samozřejmě u neznačkových levných přístrojů, pokud koupím například radiomagnetofon i s CD přehravačem za nějakých cca 900Kč a po záruce mi přestane hrát CD, nemá žádný smysl to ani do servisu nosit protože cena optiky + práce by byla stejná nebo vyšší než stál nový přístroj. Již sama konstrukce těchto levných výrobků ani nepočítá se servisem a nemá často od výrobců ani podporu ve formě dostupnosti náhradních dílů či servisních dokumentací a podobně. Je to v podstatě spotřební zboží na jedno použití a servis se na ně prakticky neprovádí zpravidla ani v záruce, během záruční doby se mění většinou rovnou za nové. Občas se může stát například při opakovaných výpadcích rozvodné sítě že se přepálí primární vinutí síťového transformátorku. Pokud nám přístroj přestane zcela fungovat, zkusíme do něj dát baterie (pokud je i na baterie), jestli-že na baterie funguje tak je téměř jisté že odešel síťový transformátor. Ani tato jinak naprosto běžná banální závada se většinou dnes u extra levných výrobků nevyplatí, vzhledem k ceně nového transformátorku může oprava činit cca 300Kč i více. Je to na zvážení každého, případně je dobré poradit se v servisu. 

DVD:
♦ U DVD přehravačů je to obdobné, pokud "nečte" CD nebo DVD, tak značkový přístroj se téměř vždy vyplatí opravit, ale levný neznačkový vzhledem k cenám optiky versus cena nového přístroje nikoliv. Je to však na posouzení každého, pokud například nejde nic a nesvítí ani displej, může být vada pouze v obvodu imp.zdroje a né vždy se musí jednat o nadměrně drahou opravu. Cena se může pohybovat cca od 500Kč výše takže je otázkou, zda se vyplatí u DVD přehravače který stál například 1000 nebo 1400Kč dát za opravu 30 až 50% jeho ceny. To si musí každý posoudit sám.
 
SATELITNÍ PŘIJÍMAČE:
♦ Pokud nejde vůbec, nesvítí ani displej či kontrolka, pak se ve většině případů oprava zcela jistě vyplatí. Pravděpodobně se jedná o závadu imp.zdroje za jehož opravu dáme cca 10% až 50% z ceny nového přístroje, přičemž po opravě pak přístroj slouží opět velmi dlouhou dobu jako nový. 

♦ Jestliže na displeji svítí samé "osmičky" nebo přístroj po zapnutí "vytuhne" jedná se většinou o závadu softwarovou, kterou lze opravit přehráním nového softwaru, což není finančně náročná oprava, ale může se táké jednat o vadu FLASH paměti - cena za opravu by byla již vyšší. 

Sdílení článku:
Soubor ve formátu application/pdf

CENÍK PRACÍ

Typ souboru: *.pdf | Velikost souboru: 652KB | Počet stažení: 1051x

Autor: Helkon | Počet přečtení: 8331x


Kontaktní informace

Milan Hofrichtr - HELKON
Dlouhá třída 903/24a
736 01 Havířov - Město
IČ: 12135488
DIČ: 6703300516

Kamenný obchod: helkon@helkon.cz
E-shop: d.hofrichtr@helkon.cz

Tel.: (+420) 603 426 394

E-shop: (+420) 603 264 509
Servis: (+420) 603 426 394

Pondělí - Pátek: 9:00 - 18:00
Sobota: 9:00 - 12:00
Neděle: zavřeno

GPS: 49°46'36.9"N 18°26'38.7"E

Akceptujeme tyto platební systémy

Druhy plateb v našem e-shopu:

  • dobírkou
  • hotově na pobočce
  • platební kartou na pobočce
  • převodem